Hvordan lykkes med bruk av trender i butikk

Skal du lykkes med å drive butikk i dag, må du gi kundene en opplevelse de ikke kan få på nettet. Her er noen gode tips.
Billett til Nordic Living kan du kjøpe her

Vær oppdatert, både på trender og produkter.
Dagens forbrukere er nysgjerrige, kravstore og utålmodige. De har nærmest ubegrenset tilgang på informasjon via nettet, både fra aviser, magasiner og sosiale medier. De blir inspirert av bloggere, influensere og produsenter – ikke bare her hjemme, men fra hele verden. Skal du skape en god kjøpsopplevelse, må du kunne mye om produktet du selger. Da er det du som tar styringen, og det er du som gir kunnskapen videre til kunden. Messen har med sitt faglige program alltid vært et godt sted for å holde seg oppdatert.

Se det store bildet.
Når kundene bruker penger på nye produkter eller møbler, er de som regel opptatt av at investeringen skal være lønnsom. For å sikre varige resultater og bærekraftige løsninger, kan det være lurt å se forbi umiddelbare trender og tendenser og se produktene i en større sammenheng. Hvis du har inngående kunnskap om materialer, overflater og bruk, er det lettere å veilede kunden. Det er for eksempel lurt å ha fargevifter liggende i butikken. Det er et godt verktøy for å veilede kundene.


Sørg for at produktene skinner.

Nyheter er ofte trendprodukter. Mange har sikkert opplevd at kundene kommer inn og sier “Dette passer ikke hjemme hos meg. Da må jeg skifte ut alt.” Som forhandler kan du tjene mye på å skape noen nøytrale soner i butikken der du kan vise frem produkter uten for mye “støy”, eventuelt i en helt annet setting. På den måten får hver enkel gjenstand skinne, samtidig som du viser at en trendvare også kan være tidløs.


Tekst: Jorunn Tharaldsen  Foto 1: Niklas Hart/ Gevir Boutique Frogner  Foto 2: Linderudticopy 

Share this: